Article
Ensenya sense ensenyar, el nou repte de la formació
Les estratègies basades en la formació experiencial impliquen els cinc sentits en el procés d’aprenentatge
En un món globalitzat, la capacitat d’obtenir coneixement es troba a l’abast de tots i és cada vegada més diversa, la qual cosa posa nous i majors reptes en l’àmbit del desenvolupament del talent.
Amb les noves tecnologies, els que ens dediquem al talent hem de perseguir estratègies innovadores que garanteixin que les persones que tenim a càrrec entenguin la importància dels diferents temes que impacten en l’organització.
Com saber el camí que he de prendre entre tantes tendències?
Moltes vegades oblidem una cosa fonamental i bàsica al tractar amb persones: no hem de categoritzar-les per igual. Pensar que les estratègies de capacitació impactaran de la mateixa manera en tots els col·laboradors és tornar a la teoria conductual d’estímul-resposta. Amb el pas del temps, les àrees de talent hem descobert que formar va més enllà de parar-se enfront d’un grup i llegir diapositives.
Formar i oferir coneixement és la capacitat que el missatge que compartim en les sessions, qualsevol mitjà o plataforma, sigui una llavor que desperti la curiositat i porti a voler descobrir i continuar aprenent més sobre el tema.
D’altra banda es troben les audiències. Segons un estudi de Microsoft Corp, els últims 6 anys la capacitat d’atenció dels éssers humans s’ha reduït de 12 a 8 segons. En poques paraules, si no captes l’atenció de l’audiència en un interval de temps molt petit, perdrà l’interès i el seu cervell automàticament el detectarà com a “informació inútil”.
Com aprendre en la nova era?
La resposta és molt fàcil: ensenya sense ensenyar. Generar estratègies que s’enfoquin en l’aprenentatge mitjançant vivències, i que empenyin a les persones a utilitzar els seus cinc sentits per a aprendre, és la millor manera de mantenir la seva atenció i despertar la seva curiositat.
NetPartner comenta que el model 70/20/10 ha ajudat a empreses com Microsoft, Coca-Cola o HP, ja que es basa en el fet que el 70% de l’aprenentatge professional prové de l’experiència, el 20% a través de les converses i feedback, i el 10% de cursos estructurats.
La importància de tenir una metodologia d’aprenentatge basada en viure experiències garanteix atenció i interès. Això es deu al fet que en aquest model entren en joc mecanismes del cervell reptilià de l’ésser humà, com la interacció i la cinestèsia (moviment).
Aprendre adquirint nous rols, formant part d’altres àrees o tenint reunions amb gent especialitzada, per exemple, són maneres que els col·laboradors no només aprenguin, sinó que li donin importància al coneixement adquirit.
Avui dia estem familiaritzats amb models com la gamificació, estratègia que ja hem tractat en articles anteriors amb alguns dels nostres casos d’èxit, i que potencia la retenció de coneixement, la concentració, l’esforç i la fidelització, entre altres valors, a través del joc. Aquest tipus de metodologies evidencien que la tecnologia és una companya inseparable de l’aprenentatge.
Un pla d’aprenentatge vivencial més un bon model de gamificació establiran una esfera d’ensenyament que permetrà crear, retenir i compartir el coneixement.